در حمل و نقل بین المللی دریایی هم مانند هر رشته تخصصی دیگر اصطلاحات و عبارات اختصاری وجود دارد که دانستن معنی آنها میتواند شما را در بهبود تجارت با کشورهای خارجی یاری کند. در برخی موارد دیده شده که در کاربرد این اصطلاحات اشتباه میشود. ما در اینجا سعی داریم دید روشنی از چهار عبارت زیر برای شما ارائه کنیم:
در ادامه این مقاله هر یک از این عبارت ها را بیشتر توضیح میدهیم تا شما عزیزان دید بهتری نسبت به هر یک از آنها پیدا کنید.
BCO طرفی است که در نهایت مالک محموله ای است که حمل شده است. معمولاً از BCO در حمل فورواردری یا NVOCC استفاده میشود. در این حالت BCO همچنین به عنوان وارد کننده رکورد یا سند نیز شناخته میشود.
به طور ساده میتوان گفت VOCC حامل یا حمل کننده ای است که خود دارای ناوگان حمل و نقل دریایی و کشتی است. این اصطلاح در خصوص شرکت هایی به کار برده میشود که خود دارای ناوگان کشتی هستند و گاهاً این کشتی ها را در اختیار سایر شرکت ها نیز قرار میدهند.
در این حالت وظیفه نظارت بر محموله از نظر سلامت آن و رساندن به موقع به مشتریان بر عهده شرکتی است که وظیفه عملیاتی کشتی به آن سپرده شده است. به عبارتی تمامی مسئولیت های کشتی با اپراتور کشتی است.
از شناخته شده ترین شرکت های VOCC میتوان به APL، Maersk، Evergreen اشاره کرد. از آنجا که این شرکت ها دارای کشتی های بسیار هستند وارد حمل و نقل جزئی نمی شوند و در صورتی با مشتریان مستقیم وارد مکاتبه و کار میشوند که مشتری دارای بار عمده ای باشد که برای حمل آن نیاز به اجاره کشتی به شکل کامل باشد. در غیر اینصورت شرکت های واسطه ای و کوچکتر که توانایی خرید و یا تملک کشتی ندارند، کشتی ها را از این شرکت ها اجاره کرده و اقدام به اختصاص فضای آن برای حمل خرده بار میکنند.
در این حالت شرکت دارای کشتی نیست و باید فضای کشتی را از دارندگان آن اجاره کند. به عبارتی این شرکت ها خدمات کشتیرانی را بدون داشتن مالکیت کشتی به مشتریان ارائه میکنند. این شرکت ها فضای مورد نیاز خود و یا کشتی های مورد نیاز خود را از شرکت های دارای کشتی اجاره میکنند. در آسیا شرکت حمل و نقل امارات (بزرگترین شرکت حمل و نقل آسیا) و یا شرکت COSCO شرکت های دارای کشتی هستند که این خدمات را به متقاضیان اجاره فضای کشتی ارائه میدهند.
از آنجایی که چنین شرکت هایی دارای کشتی با مالکیت خود نیستند باید کشتی را از دارندگان آن اجاره کنند، این شرکت ها مجبور به عقد قرارداد با شرکت های مالک بوده و باید از شرایطی که آنها وضع میکنند پیروی کنند و هزینه های اجاره را نیز به مالک بپردازند.
اگر برای یک بار هم سعی کرده باشید یک محموله را از یک کشور دیگر سفارش دهید احتمالاً فرستنده بار یا فوروارد آشناترین عبارتی است که شنیده اید. فورواردها در حمل و نقل بین المللی به عنوان واسط عمل میکنند. این شرکت ها یا افراد وظایف بسیار گسترده تری را سازماندهی میکنند. تنظیم اسناد حمل و نقل، دریافت محموله از فرستنده و ارسال، قرارداد با شرکت های حمل و نقل چندوجهی و تحویل محموله از کارهایی است که این افراد یا شرکت ها انجام میدهند.
مهم ترین ویژگی این شرکت ها یا افراد حمل و نقل چند وجهی است که ارائه میدهند. به عبارتی اگر شما مسیر دریافت محموله تان متشکل از انواع مسیرهای جاده ای، ریلی، دریایی یا هوایی است بهترین کار برای هماهنگی استفاده از فوروارد است. آنها با تخصصی که در زمینه حمل و نقل چندوجهی دارند میتوانند این کار را به سادگی برای شما انجام دهند.
در صورتی که شما یک وارد کننده یا صادرکننده هستید و میخواهید بهترین روش حمل و نقل کالای خود را بدانید میتوانید با گروه بازاریابی و بازرگانی جاوید تماس بگیرید. ما بهترین راه واردات کالا و صادرات آن را به شما خواهیم گفت.
پانوشت: اصطلاحات حمل و نقل دریایی ، تفاوت FFW و NVOCC