صادرات یکی از پرسودترین فعالیتهای تجاری در سراسر دنیا بهشمار میآید. اما همین فعالیت نیز میتواند با مخاطراتی همراه باشد. آگاهی از شرایط اقتصادی کشور مقصد صادرات، بازارهای کشور مقصد، ارتباطات سیاسی و اقتصادی دو کشور و قوانین صادرات برخی از نکاتی هستند که در این زمینه باید به آنها توجه کنیم.
صادرات همچنین دارای نکات، تکنیکها و روندهایی پرشمار و بسیار پیچیده است. آگاهی از این تکنیکها بهویژه برای افراد تازهکار بسیار اهمیت دارد. در این مطلب از بازرگانی الین با مراحل، فرآیندها و نکات صادرات موفق آشنا میشویم.
صادرات یکی از روشهای تجارت بینالمللی است که طی آن، کالا یا خدماتی از سوی فرد یا شرکتی در یک کشور به فرد یا شرکتی در کشوری دیگر فروخته میشود. کالاها طی فرآیند صادرات، فرآوری نمیشوند، از این رو روند صادرات در حوزه بازرگانی قرار میگیرد. به فرد یا شرکت فروشنده کالا یا خدمات در صادرات، صادرکننده و به فرد یا شرکت خریدار، واردکننده میگویند. همچنین فعالیتهای صادراتی تحت قوانین و نظارت دولتها انجام میشود. صادرات مفهوم و فعالیتی بسیار گسترده است و مراحل و نکات گوناگونی دارد که برخی از آنها را با هم مرور میکنیم.
پیش از هرگونه ارتباط با مشتریان در یک بازار صادراتی، ابتدا باید درباره آن بازار تحقیق کنید. شما باید به آمار و ارقام مرتبط با خرید، مصرف و واردات محصولاتی که مشابه محصول مورد نظر شما هستند، دسترسی پیدا کنید. همچنین رشد اقتصادی هر بازار را ارزیابی کنید تا ببینید ورود به آن بازار برای شما سودآور خواهد بود یا نه.
حضور در نمایشگاههای تجاری راه خوبی برای یافتن مخاطبان جدید، تبادل ایدهها و یافتن فرصتهایی برای صادرات است. شما همچنین باید از تمامی فرصتهایی که پلتفرمهای مختلف آنلاین برای شما پیش میآورد برای افزایش تعامل با شرکتها، شناخت خریداران مختلف و سازمانهای مرتبط با امر صادرات و واردات استفاده کنید.
در زمان ایجاد استراتژی صادراتی خود به تمامی موارد ممکن، پیش از اقدام فکر کنید. مواردی مانند اینکه آیا نیاز به استخدام افراد بیشتری دارید یا اینکه تیم فعلی شما برای پیشبرد برنامههای صادراتی کافی است؛ و اینکه آیا ظرفیت کافی برای پاسخگویی به تقاضای بازار را دارید یا خیر.
فروش مستقیم به بازار ممکن است بهترین رویکرد نباشد. بسیاری از شرکتها تصمیم میگیرند با توزیعکنندگان یا نمایندگانی که برای آنها بازاریابی میکنند، کار کنند. هنگام کار با اشخاص ثالث برای توزیع محصول خود در خارج از کشور، مهم است که از همان ابتدا نقش و مسئولیت آنها را تعیین کنید. همچنین ایجاد یک رابطه خوب با نماینده یا توزیعکننده بسیار مهم است.
روشهای سنتی تبلیغات از جمله تبلیغات محیطی در روندهای اولیه صادرات، نقش چندانی ندارند. در این مراحل، همهچیز به موفقیت شما در بازاریابی اینترنتی بستگی دارد. شما باید بتوانید بستری ایجاد کنید که مدیران شرکتها و نیز عموم مخاطبان و مصرفکنندگان، به زبانهای رایج در کشور مقصد صادرات، به مطالب سایت شما دسترسی داشته باشند.
بخشی از دانش صادرات داشتن آگاهی کافی درباره انواع سندهای صادراتی و شیوههای تنظیم آنها است. ضروری است که اسناد صادرات شما به درستی تکمیل شود تا فروش، بدون تاخیر، نهایی شود. هرگونه خطای اداری میتواند از نظر مالی برای شما هزینه داشته باشد، باعث تاخیر شود و یا بر روابط شما با مشتری تأثیر بگذارد. اسناد در قلب صادرات قرار دارند و بدون آنها، هیچ قرارداد، حملونقل یا پرداختی وجود ندارد.
درک مسائل و مقررات قانونی در کشور مقصد صادرات، ضروری است. این قوانین، شامل قوانین گمرکی، مالیاتها و قوانین مربوط به شیوههای مختلف حملونقل است. همچین در نظر بگیرید که آیا گواهینامههای مطابقت محصول و پوشش مسئولیت شما در خارج از کشور معتبر است یا خیر.
بهترین شیوه ارسال و حملونقل کالا به بازار در کشور مقصد، بستگی به عواملی چون: نوع، وزن، حجم، هزینههای حمل در هریک از سیستمهای حملونقل و مدت زمان رسیدن کالا به مقصد دارد. همچنین باید با پایانههای مرزی، گمرکات، بنادر و مراکز مرتبط با سیستمهای حملونقل و ترانزیت انواع کالا آشنا باشید.